La Plataforma per un Nou Model Energètic, en la qual participa Ecologistes en Acció, denuncia davant del Ministeri d’Indústria la falta de voluntat per a fer front al problema de la pobresa energètica, al mateix temps que es perdonen 3.400 milions d’euros a les elèctriques. La pobresa energètica és una situació que afecta més de 7 milions de persones a l’Estat espanyol, un 15 % de la població, i que té com a conseqüència la mort de 7.000 persones a l’any durant els mesos d’hivern.

Membres de la Plataforma han acudit a les portes del Ministeri d’Indústria i d’UNESA, la patronal de les elèctriques, vestits de cobradors del frac, simbolitzant a una ciutadania que reclama un diners que les elèctriques han cobrat de més i que entre altres coses serviria per a pal·liar el dramàtic problema de la pobresa energètica.

Al mateix temps, en altres punts de l’Estat s’han dut a terme actuacions semblants, de denúncia a les empreses energètiques, que han de ser conscients que gestionen un bé que té la particularitat de ser un servei públic. A la vesprada, els tercers dimecres dels mesos d’hivern, es duran a terme concentracions en les principals places de les ciutats per denunciar la situació.

El fred de l’hivern tornarà a flagel·lar les llars en situació de pobresa energètica, alhora que es fa pública la investigació d’anticorrupció al Ministeri d’Indústria per haver-se oblidat de reclamar a les elèctriques 3.400 milions que havien cobrat de més com a costos de transició a la competència (CTC).

La situació és paradoxal. L’Estat ha de vetlar pels interessos de la ciutadania, i especialment per la protecció dels clients vulnerables. Les directives 2009/72/CE i 2009/73/CE, del mercat interior d’electricitat i gas natural, respectivament, obliguen als Estats membres a prendre mesures contra la pobresa energètica, elaborar plans nacionals, i protegir als clients vulnerables. Doncs bé, no sols no es prenen mesures, sinó que el Partit Popular, en el Congrés dels Diputats, ha votat en contra de diverses proposicions de l’oposició per a abordar el problema. Al mateix temps, amb un informe en la mà de l’advocacia general de l’estat, que en 2008 dictaminava que efectivament les elèctriques havien cobrat 3.400 milions extra com a CTC, van deixar passar el termini de 4 anys per a reclamar-los-en la devolució.

La pobresa energètica es defineix com a la incapacitat per a pagar els serveis mínims energètics, com per exemple mantenir la llar a una temperatura adequada. Afecta àmplies capes de la població, tant a les persones amb menys recursos com a classes mitjanes. L’escalada dels preus de l’energia i la mala qualitat generalitzada de la construcció a l’Estat espanyol són les causes principals del problema, que es veu agreujat per una situació de crisi generalitzada en què els ingressos de moltes llars s’han vist reduïts. Les conseqüències de la pobresa energètica van des de la falta d’integració, de neteja (per falta d’aigua calenta), de menjar calent, d’estudi (per falta d’il·luminació), fins a la mort sobrevinguda a l’hivern de fins a 7.000 persones a l’any en l’Estat espanyol.