Ecologistes en Acció denuncia que l'escàndol Volkswagen és solament la punta de l'iceberg d'un marc de control d'emissions ineficient i còmplice de la contaminació i els seus efectes. El paper jugat per la Comissió Europea en relació a la protecció de la salut dels ciutadans és molt discutible i sembla lluny de la seva funció de guardiana del compliment de la legislació que li atorguen els tractats. Ecologistes en Acció estudia la presentació d'una denúncia davant el Defensor del Poble Europeu.

La Comissió Europea coneixia des de fa anys el risc dels dispositius defectuosos a l'hora de controlar de forma fiable les emissions dels vehicles dièsel, després dels avisos del Join Research Centre. La Comissió té l'obligació, recollida en els tractats de la UE, de vetllar pel compliment de la legislació. No obstant això, la situació d'il·legalitat ha persistit fins que s'ha destapat l'escàndol actual. Fins i tot després d'haver estat destapat, la Comissió, que els primers dies de la crisi semblava disposada a exigir investigacions urgents, ha cedit davant la pressió dels Estats membre i de la indústria automobilística i el passat 1 d'octubre comunicava que la companyia alemanya pot prendre's el temps que necessiti per a la seva investigació. Per a Ecologistes en Acció aquesta situació situa a l'executiu comunitari en un cas clar de mala administració i d'un perllongat desistiment de funcions en el temps, i estudiarà la presentació d'una denúncia davant el Defensor del Poble Europeu.

Malgrat els informes sobre els dispositius defectuosos, que detecten quan el vehicle està sent avaluat en laboratori, i d'altres fallades conegudes des de fa anys del sistema de control d'emissions, la Comissió Europea no ha mostrat cap iniciativa per esmenar aquesta situació. La normativa Euro 6, adoptada en 2007, requereix que els vehicles siguin testats en condicions reals de conducció. No obstant això aquestes proves àdhuc no es realitzen a dia d'avui. Solament ara la Comissió sembla disposada a començar a agilitzar l'entrada en vigor del nou sistema de control, segons ha anunciat recentment la Comissària d'Indústria, Elzbieta Bienkowska. El Parlament Europeu ha demanat que aquest estigui operatiu a partir de 2017. Les sospites sobre la pràctica generalitzada de fraus en aquests tests és coneguda per la Comissió Europea des de fa anys, que no obstant això s'obstina a negar la major en afirmar que no hi ha indicis que el frau es generalitzat. Aquesta actitud posa de rellevància el poder dels lobbies industrials per influir l'elaboració i compliment de polítiques, així com la incapacitat de les institucions per servir al ben comú.

L'escàndol de Volkswagen és la punta de l'iceberg d'un sistema fraudulent que permet maquillar els resultats que aparenten millores en les emissions que no són reals. La xarxa europea Transport and Environment, de la qual Ecologistes en Acció forma part, porta anys alertant dels forats legals de l'actual sistema, que permet l'ús de trucs per millorar els resultats, com desconnectar l'alternador, utilitzar lubrificants, l'ús de marxes llargues, etc. A això se suma ara l'ús descarat de programari trucat per esquivar les emissions reals. Ecologistes en Acció considera fonamental que s'estableixi una autoritat europea veritablement independent per realitzar els controls, que fins ara són realitzats en empreses privades triades pels propis fabricadors. Així mateix la Comissió ha de presentar una proposta per a la normativa Euro 7, que asseguri uns nivells d'emissió encara més estrictes i en línia amb les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

Ecologistes en Acció també denuncia la lentitud amb la qual l'executiu procedeix amb els dos expedients oberts contra l'Estat espanyol per contaminació atmosfèrica, que porten oberts anys sense avançar significativament ni produir resultats, mentre l'administracions responsables de vetllar per la bona qualitat de l'aire, principalment ajuntaments i comunitats autònomes, segueixen instal·lades en la inacció.